Fabrieksbezoek en uitgaan in een villawijk - Reisverslag uit Sjanghai, China van Laura Ahsmann - WaarBenJij.nu Fabrieksbezoek en uitgaan in een villawijk - Reisverslag uit Sjanghai, China van Laura Ahsmann - WaarBenJij.nu

Fabrieksbezoek en uitgaan in een villawijk

Blijf op de hoogte en volg Laura

01 Augustus 2016 | China, Sjanghai

Alweer een maand voorbij! Het lijkt net alsof ik vorige week ben aangekomen.. Hoogste tijd voor een China-update.
Afgelopen maand ging als een flits aan me voorbij. Dit komt voornamelijk omdat ik lange dagen maak op stage waar de dag ook als een speer gaat. Naast dat ik allemaal kleine (leerzame!!) klusjes moet doen zoals modellen maken in Solidworks (3D teken programma), het 3D printen van deze modellen en het onderhouden van de printer als hij weer eens niet werkt, ben ik momenteel bezig met een vijftal super leuke grotere projecten waar ik zelf presentaties voor moet maken en houden. Vandaag ben ik samen met mijn baas en een collega naar een fabriek geweest in Hanjiang, gelegen op een uur met de trein vanaf Shanghai plus een uur met de auto vanaf het treinstation. Zo kom je nog eens ergens..
In de fabriek zijn we hartelijk ontvangen met een uitgebreide lunch rond een tafel met roterende glazen plaat waar elke vijf minuten nieuwe gerechten uit de keuken op geserveerd werden, waarvan ik geen flauw benul heb wat het was. Na een paar keer plechtig proosten met een glaasje cola (blijkbaar een traditioneel drankje geworden) en een half uurtje uitgebreid eten hebben we een rondleiding gekregen door de fabriek, waar op dat moment bijna niemand aan het werk was. Het was namelijk 13:00 en zo’n 40 graden Celsius. Ze vertelden dat, rond deze tijd van het jaar, de werknemers van 04:00 ‘s ochtends tot 12:00 ’s middags werken, omdat het anders niet uit te houden is in de hitte. Alleen de packaging-dames waren bezig met het handmatig verwijderen van folies en vastbinden van tie-wraps (zie foto’s). Hierna heb ik een presentatie gehouden voor een man die geen woord Engels kon (alles moest vertaald worden door mijn collega) en over het project gepraat, waarna we weer een naar Shanghai zijn terug gekeerd. Een heftig en zwaar, maar tegelijkertijd erg interessant en leerzaam uitje wat toch één van de redenen was dat ik naar Shanghai ben gekomen: inzicht krijgen in de massaproductie van China.
Naast stage heb ik mijn vrije tijd tot nu toe besteedt aan rondslenteren in de stad en uitgaan. Buitenlanders mogen vaak gratis naar binnen in clubs om meer mensen te trekken. Zo ben ik vrijdag naar een club op de 24e verdieping van een flat geweest en zaterdag naar een omgebouwde ‘geheime’ villa midden in een woonwijk waar toch zeker een man of 100 elk weekend komt escaleren.
Daarnaast wil ik nog even met jullie delen wat ik tot nu toe heb ervaren met Chinezen:
- Ze houden zich absoluut niet aan regels;
- Ze houden zich al helemaal niet aan verkeersregels;
- De straat is hun vuilnisbak;
- De stoep is een wc voor kinderen;
- Kinderen vervoeren zich op alles behalve hun eigen voeten: de achterkant van hun ouders trolley, in een winkelwagentje, achterop/voorop/bovenop hun ouders scooter, op een shiny Segway. En als ze dan toch te voet zijn, zitten ze meestal aan een riempje.
- Een voetganger zal nooit voor je aan de kant gaan;
- Buitenlanders zijn toch nog best bijzonder;
- De taal is zo moeilijk nog niet (op het schrijven na);
- Ze kunnen heel slecht tegen drank;
- Ze zijn absoluut 100% verslaafd aan hun telefoons, wat het (voet)verkeer nog meer ophoudt;
- Karaoke aan de tafel is standaard in een normaal restaurant;
- Ze zijn liever helemaal ingepakt in kleding dan bruin worden van de zon;
- Je mag niet stuiteren bij beerpong;
- Ze staan langer dan een uur in de rij om in een levensgroot poppenhuis te mogen dat tijdelijk in een winkelcentrum is opgebouwd.
Het ziet er naar uit dat ik mijn levensstijl wat zal moeten aanpassen hier..
Al met al heb ik het nog heel erg naar mijn zin hier en ben ik benieuwd wat me te wachten staat de komend tijd. Overmorgen ga ik naar Hong Kong voor vier dagen om mijn business visum te ‘activeren’. Daarnaast ben ik van plan een mooi hoog gebouw op te zoeken om een mooie panorama foto te kunnen maken. Die krijgen jullie de volgende keer te zien! Tot dan!

  • 01 Augustus 2016 - 18:46

    Alette Ahsmann:

    Wat een avonturen, zo leuk!! Ben benieuwd naar je volgende update. Liefs, Alette

  • 07 Augustus 2016 - 13:37

    Opa Ad:

    Wat een avontuur.Wat een leuk verhaal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Dit jaar breng ik in Azië door. Ik zal beginnen met een stage in Shanghai voor 7 maanden bij een innoverend product design bureau. In deze blog ga ik bijhouden wat ik hier beleef en ervaar. Daarna zal ik een vriendin ontmoeten in Bangkok waarna wij 3 maanden in zuidoost Azië zullen backpacken. Hopelijk zal ik over beide avonturen leuke verhalen kunnen vertellen en mooie foto's kunnen maken.

Actief sinds 11 Juli 2016
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 3993

Voorgaande reizen:

04 Juli 2016 - 10 Februari 2017

Stage lopen in Shanghai

Landen bezocht: